Užitečné tipy, jak zvládnout pohovor po telefonu

10.07.2025

Jakmile svůj životopis rozešlete potencionálním zaměstnavatelům, počítejte s tím, že si vás někteří budou chtít proklepnout po telefonu. Přesto se telefonátem můžete cítit zaskočeni. Poradíme vám, jak vhodně zareagovat v různých situacích.

Personalista může být za každým zazvoněním telefonu

Nemáte křišťálovou kouli, abyste dopředu odhadli, kdo volá. Proto se vyplatí přistupovat ke každému přijatému hovoru, jako by to byl ten, na který čekáte. 

Zakřičet do sluchátka, že teď nemáte čas, protože se vám připaluje omáčka, by vás mohlo připravit o pozvání na pohovor. Takže se za všech okolností představte slušně do telefonu. A pokud nebudete moct hovor přijmout, volejete zpět při nejbližší vhodné příležitosti. Otálení vás může stát šanci místo získat.

Co dělat, když se nechytáte

Volá vám paní z firmy XY a vy si zaboha nemůžete vybavit, na jakou pozici se u nich hlásíte, nebo o firmě nemáte moc konkrétní představu? To se stává, ale druhá strana by se to v ideálním případě neměla dozvědět. Je zcela na místě se omluvit s tím, že teď se vám hovor nehodí, a požádat o jiný termín volání. Získáte tím čas, abyste si zjistili všechny důležité informace o zaměstnavateli i o pozici, o kterou máte zájem.

Připravte si nápovědu

Náboráři stále častěji používají volání jako předvýběr, takže se vyplatí dobře se "prodat" už přes telefon. Využijte toho, že vás volající nevidí, a napište si tahák. Sepište vše, o čem chcete mluvit, nachystejte si svoje CV. Poznámky vám nedovolí zapomenout na důležité informace, které jste chtěli zmínit. A pomůžou vám také, když vás některý dotaz zažene trochu do úzkých. Pokud personalista zasáhne citlivé místo, například díru v CV, nebo důvod vašeho odchodu ze zaměstnání, krátce na ně odpovězte, ale potom se opět snažte vrátit k tomu, co chcete sdělit sami. Nic ale nečtěte, váš projev by měl být přirozený, ne strojený.

Mluvte o klíčových bodech svého životopisu

Buďte struční, mluvte jasně a k věci. Vypíchněte především klíčové body svého životopisu, které nejvíce odpovídají nabízené pozici. Představte si v roli personalisty sebe samé a uvědomte si, jakého člověka byste na jeho místě potřebovali. Snadněji si potom vybavíte své dovednosti a schopnosti, které jsou pro dané místo potřeba.

5 základních pravidel při telefonickém pohovoru

Neskákejte volajícímu do řeči – nejdříve pozorně poslouchejte a až potom mluvte. Buďte trpěliví.

Neodpovídejte zbrkle – ve stresu mluví lidé obvykle rychleji a není jim dobře rozumět. Odpovídejte proto s rozmyslem. Vydržte fakt, že bude pár vteřin na drátě ticho.

Nehrbte se – při volání neseďte rozvalení na gauči ani přikrčení někde v koutě. Odrazilo by se to negativně na vašem projevu. Je potřeba znít sebevědomě. Proto se někdy doporučuje u hovoru stát, nebo dokonce pochodovat. Nevýrazným, monotónním hlasem nezaujmete ani na prvním rande, natož u pohovoru.

U výměně zdvořilostí se usmívejte – i když vás volající nevidí, pozná po hlase, když se budete při telefonování usmívat.

Ptejte se – pohovor by měl být dialogem, takže si připravte dotazy související s pozicí. Na konci se nezapomeňte zeptat na další průběh pohovoru. Kdy můžete očekávat, že se vám opět ozvou? Nakonec vyjádřete, že se budete těšit na další případné setkání.