Proč se před nástupem zajímat o možnosti kariérního postupu

12.08.2025

Když někdo hledá nové zaměstnání, většinou ho zajímá především výše mzdy, typy benefitů a pak podmínky práce – její náplň, pracovní doba, počet směn, přesčasy. Měl by se však také pídit po tom, jestli se bude mít ze své pozice kam posouvat.

Nikomu není příjemné, pokud se cítí jen jako pouhé kolečko v soukolí, které dělá donekonečna jeden a ten samý úkon. Někdy dokonce ani pořádně neví, jaký výsledný produkt na konci výrobního procesu vyjde ven. 

Navíc právě takové práce nebývají nijak zvlášť placené navzdory tomu, že jsou velmi namáhavé. Nejsou ale náročné z hlediska kvalifikace. Zjednodušeně řečeno, může je po krátkém zaučení dělat kde kdo.

V tomto smyslu je určitou nadějí automatizace výroby, která by měla podobné práce v budoucnu nahradit. Zejména v souvislosti s možnostmi umělé inteligence se často hovoří o tom, kolik pozic z pracovního trhu v nedaleké budoucnosti zmizí. Někdy se uvádí až dvě třetiny.

Něco zmizí, něco vznikne

Že nové technologie pracovní trh změní, to už je jisté, ale studie také naštěstí předpovídají, že díky umělé inteligenci a automatizaci budou nové pozice zároveň vznikat. Ale jiné než dosud, náročnější na kvalifikaci. Někdo bude muset stroje obsluhovat. To se bude týkat výroby stejně jako služeb.

Například v supermarketech už nahrazují živé pokladní na mnoha místech samoobslužné pokladny. Lidé, kteří dřív za kasou seděli, ale mohou dělat jinou práci: radit zákazníkům na place s výběrem zboží, třeba vhodného masa, vína, kosmetiky. K tomu už ale budou potřeba jiné znalosti a kompetence než za pokladnou. Kdo bude ochoten a schopen se tomu přizpůsobit, bude mít náskok.

O co se zajímat?

Zaměstnavatelé, kteří si tento vývoj uvědomují, se snaží nabídnout svým lidem možnost nabývat důležitých znalostí a kompetencí, díky nimž budou moci zastávat kvalifikovanější, zodpovědnější, lépe placenou a také zajímavější práci. Firmy proto často volí cestu, že si kvalifikované zaměstnance vychovávají samy. V rámci toho jim nabízejí různá školení, ať už odborná, nebo třeba jazyková. Zajímat se při nástupu o to, jaké možnosti rozvoje firma svým zaměstnancům nabízí, se potom jeví jako jedna ze zásadních věcí.

Chtějte znát programy, které firma pro rozvoj zaměstnanců má.

  • Ptejte se ale také na to, na jaké pozice je možné se z místa, kam byste měli nastoupit, posunout.

  • Kolika lidem před vámi se to podařilo?
  • Kam až to dotáhli?
  • Jak dlouho jim to trvalo?
  • Co nového se museli naučit?

Širší obzor

Tyto otázky vám navíc přidají ve výběrovém řízení body. Firmy prahnou po motivovaných zaměstnancích s ambicí posouvat se kupředu. Pokud se ovšem samy chtějí vyvíjet, nechtějí ustrnout a být i nadále konkurenceschopné. Jak na tom firma je z hlediska perspektivy do budoucna, prozradí ale i další reakce. Například na otázky:

  • Jak inovovala firma v posledních pěti letech výrobní kapacity?

  • Jak je hodlá inovovat v budoucnu?
  • Jaké nové výrobky nebo služby firma v posledních letech zavedla na trh?
  • Musela firma například v důsledku covidu měnit obchodní strategii? Pokud ano, jak se jí to povedlo?

Běh na delší trať

Zajímat o možnosti růstu v dané firmě připadá v úvahu zejména v případě, že hledáte zaměstnání, v němž chcete zůstat delší dobu. Pokud máte v plánu setrvat někde rok, nejvýš dva, pak pro vás nejspíš otázka pracovního postupu nebude tak palčivá. Ale pokud byste rádi stabilní zaměstnání, v němž byste se mohli rozvíjet, zvyšovat si kvalifikaci, a díky tomu i svoji cenu na trhu práce, pak se na možnosti kariérního růstu vyplatí ptát.